Silly fish

Dagens utbrott: Hade planerat att göra Jansson för första gången sedan D flyttade in. Ansjovisen var redan inhandlad av D. En megastor burk. Japp, här blir mycket Jansson tänkte jag så vi skalade massor av potatis och skivade loads of lök. När allt var klart öppnade jag burken och fick till min fasa se att han köpt - hela ansjovisar! Vad tusan gör man med hela ansjovisar undrade jag panikslaget. I don´t do fiskrensning. Jag fiskar inte av två orsaker: Jag vill inte döda och jag vägrar att rensa. Never have and never will.
Jag googlade Rensa ansjovis och hittade en sida med instruktioner. Det gav inte så mycket kan jag säga. Eller så är jag bara kass. Jag försökte lossa på skinnet och ta bort filéerna från benen men dom var så små och det var så halt och äckligt att det mest blev en slemmig fiskmassaker.
Dessutom hade dom ögon. Matta, sorgsna ögon. Jag tycker inte om att se ögonen på det jag ska äta, kalla mig hycklare if you will. 
På sidan om ansjovisrensningen stod det: "En del anser att hel ansjovis är den enda äkta sorten. Den smakar lite mer och ser trevlig ut på smörgåsbordet."
Jag undrar bara vad det är för perverterade hemmafrufascister som tycker att det är värt tid och möda att stå och pilla med äckligt fiskgojs på fingrarna istället för att bara öppna en burk och pytsa ner dom i formen?

Dagens glädjeämne: Vitsippor. Äntligen är det vår!

Kommentarer :

#1: Hand in glove

Har tagit ut Frestelsen från ugnen nu. Den ser fin ut, trots allt :)

skriven
#2: Mattias

Uuuh, jag har svårt nog med filéer alltså. Gjorde också Jansson i veckan men fick sätta nån annan på fiskdetaljen, heh..

skriven
#3: Hand in glove

Ansjovis är gott att äta, men jätteäckligt att ta i...

skriven

Kommentera inlägget här :