Sär skrivning

Innerst inne har jag alltid tyckt att folk som särskriver måste vara lite korkade...?
Dom borde väl annars märka hur dumt det ser ut?
Såg en annons idag t.ex: Pojk cykel till salu. Med bild på en blå cykel.
Jag hade god lust att svara: Cykeln ser ut att vara för liten. Men kan man få se foto på pojken?
I engelskan särskrivs det hela tiden. Dom får andnöd eller tillfällig dyslexi när dom ser våra långa ord, som tex föräldrastödskonferenstema eller nagellacksborttagningsmedelsflaska.
När jag skriver på engelska får jag tänka om och dra isääär.. Har man en mycket liten hjärna som redan är hårt ansträngd kan det hända att det blir tillfällig kortslutning. Som när jag råkade skriva till dottern och frågade vilka Gardell böcker hon läst. Fyyyy på mig!

Andra felskrivningar som stör mig:
Bibliotikarie. Har ni nånsin hört talas om bibliotik?
Lungt.  Aargh, jag får krupp och blodstörtning på samma gång!
Jämnlikhet. Ska det vara så himla svårt med lite jämlikhet?

Jag fnissade styggt häromdagen när jag såg annonsen som en lokal sverigedemokrat satt in på kommunens nätanslagstavla. Han både särskrev och hade svårigheter med kommatering och stavning, skrev sitt namn med små bokstäver och började sedan nästa ord med omotiverade versaler. Där blev mina fördomar både om sverigedemokrater och särskrivare infriade på en gång.


Kommentarer :

#1: Lars Ruben

En av mina favoriter är när de satte upp anslag på Linköpings Universitet med texten: "RÖK FRITT".

skriven
#2: Hand in glove

Haha, ja den är en klassiker :)

skriven
#3: anna

Herregud, jag far psykbryt av alla engelska tvangssarskrivningar! Det tar emot med varenda liten partikel i kroppen att skriva "contact lens", "nail varnish" eller "ketchup bottle". De verkar ju inte se sjalva hur illa det ser ut?? Gaahh.



Annars ar ett annat favoritstorningsmoment folk som inte kan skillnaden pa "de" och "dem". Jag VET att det ar svart for vissa, men nagon som skriver "dem var trevliga" kan jag bara inte ta seriost. Det gor liksom ont i ogonen.

skriven
#4: Hand in glove

Aaaaah, det glömde jag att ta med. Jag blir gaaalen på folk som skriver "dem var trevliga"! Det finns ju ett enklare sätt om man känner sig osäker: skriv DOM hela tiden...

Det konstiga är ju att de flesta vet när man använder they och them. Kan de lära sig det kunde de väl överföra det i sin svenska?

skriven

Kommentera inlägget här :