Sleep away and dream a dream, life is just a lullaby

D pratar i sömnen ibland. Tyvärr är det han säger rätt normalt och inte så absurt roligt och fantasifullt som Sleep talkin´man
Trots det tänker jag varje gång att NU ska jag komma ihåg vad han sagt så jag kan berätta det nästa dag. Men på morgonen är det som bortblåst.
Fast sista gången minns jag faktiskt.  Jag vaknade av att han satte sig upp och utropade entusiastiskt: Well done! Sen kysste han mig på pannan, la sig ner och fortsatte sova.
Sen låg jag vaken en lång stund och grubblade över vad jag gjort så bra?

My mom's Puerto Rican. That's why I'm so lively and colorful

En rolig tv-serie som jag varmt kan rekommendera: Parks and recreation.
Namnet och ämnet verkar kanske inte så kul (handlar om kommunal verksamhet), men det är absolut sevärt. Smart och välskrivet. Jag tror inte den gått på svensk tv än, men ni som gillar tv-serier typ The office - se den om den ni får möjlighet.
Min favorit är den lata praktikanten April. Hon är så magnifikt sur, håglös, likgiltig, empatilös, sarkastisk och initiativbefriad. Ändå älskar jag henne.
Det kan till viss del bero på att hon med minspråk och likgiltiga axelryckningar exakt påminner om en mig mycket närstående ung dam som nu flyttat utomlands, och som jag saknar väldigt mycket  - obs inga namn...

Yeah, the trees, those useless trees produce the air that I am breathing

If you see people bent over in a swedish forest, they´re most likely picking berries or mushrooms. If you see people bent over in an english forest they´re probably out dogging.
Citat myself. Jo, för jag har upptäckt ännu en skillnad mellan svenskar och engelsmän:
Vårt förhållande till naturens fria gåvor.
Jag och D är ofta ute på långa skogspromenader, fast med lite olika agendor.
Jag ser mig själv som en typisk stadstjej. Men sätt mig i skogen och samlaren och naturmuppen inom mig kommer fram och börjar genast spana efter blommor, bär och svampar. Rätt som det är försvinner jag in i en buske eller kutar längre in i skogen och hittar något ätbart.
En gedigen friluftsuppfostran har tydligen satt sina spår.
D däremot är en stigfinnare, äventyrare och upptäcksresande. En Vasco da Gama. Han älskar att leta reda på nya vägar, sjöar och skogsområden med hjälp av mobilkartan.
Mitt plockande och samlande åser han med roat överseende, blandat med lätt förfäran.
Svamp- och bärplockning är totalt främmande för engelsmän. Dom tror att svamp är giftigt. Eller hallucinogent. Bär kan ha blivit nedpissade av djur. Bada i sjöar kommer inte heller på fråga. Man kan ju drunkna... (Det kan man i och för sig göra i badkar också. Men tala för guds skull inte om det för dom med tanke på nationens hygien.)

Men han vänjer sig mer och mer. Han börjar föredra the natural swedish way, t.o.m smaka på svampen och bären. För även en Vasco da Gama behöver ju äta ibland.
Jag ska nog se till att försvenska honom ytterligare... moahaha.


Jorå, jag gjorde fina fynd i skogen redan som liten.
(Jag får Tomtebobarnen-vibbar när jag ser den här bilden. Det var en av mina favoritböcker.)