Our house, that was where we used to sleep

"Ett vanligt svenskt kök kostar idag snart lika mycket som ett JAS 39 Gripen och fyller ungefär samma funktion. Det är främst inte tänkt att användas utan man har det mest för att skrämma grannarna."
Citat från Ljust & fräschtboken av Lindström & Schyffert.
Å jag känner igen mig så väl. När jag porrsurfar på Hemnet och drömmer om ett flytta är köket JÄTTEVIKTIGT. Det ska va... öh ja... ljust och fräscht då, och NYTT. Inget gammalt 90-talskök som jag har nu minsann. Utan ett state of the art, fucking amazing superkök.
Och badrummet måste vara helkaklat och det ska vara stilfullt kakel, inget med bårder och skit, åsså en inglasad dusch, annars e ja inte me!
Sen kan man ju tycka vad man vill om den överdrivna inredningstrenden. Hur miljövänligt är det med all överflödskonsumtion? Och är det verkligen detta vi vill lägga alla våra surt förvärvade pengar på? Kan man, som det frågas i boken, bo sig lycklig?
Visst har jag gått på samma trend som alla andra. Tyvärr. Här går man och tror att man är självständigt tänkande och så är man bara ytterligare ett får i skocken.
Några klämkäcka citat hittar du i alla fall inte på mina väggar.
Det finns ändå gränser...


The rain falls hard on a humdrum town

Så åkte vi för att fira midsommar. Vi valde naturligtvis den plats på jorden där det är så gott som garanterat dåligt väder - min gamla hemstad.
Så att säga regngaranti.
Ja ja. Men sillen var god.


4 år. Bara en i raden av alla regniga midsommaraftnar.

Oh my god, oh my god

På tal om fördelar med att bo mitt i stan...
En av dom stora nackdelarna är alla flottiga volvoraggare med traktorkeps från metropoler som Sollebrunn, som kör förbi flera gånger om dagen på vår gata. Dom roar sig med att trycka gasen i botten på den korta sträckan mellan två korsningar, dvs ungefär rakt under vårt fönster. Nödvändigt? Nej. Bullrigt som f-n? Japp. Vill jag döda dom? Yess.
En annan nackdel är den årliga potatisfestivalen som körde igång nu i torsdags och varar hela helgen, med tivoli och krimskrams. Det förpestar omgivningen och gör det svårframkomligt för oss som bor och jobbar i centrum.
Men - nu har man spärrat av gatan för biltrafik i helgen. Istället har man öppnat uteservering mitt i gatan en bit längre bort. Halleluja! Volvoraggare - eat my shorts!
Det är så tyst och skönt utanför att man nästan kan förlåta festivalarrangörerna att dom utsatte oss närboende för detta skamliga övergrepp sent i går kväll. Men bara nästan.