Krukväxter väntar på att tömmas & fyllas igen

Jag är en riktig krukväxtslampa. Jag plockar gärna hem allehanda exemplar som ser trevliga ut i butiken, och dumpar dem sen när jag tröttnat, dvs när de blir hängiga, knastertorra, eller tappar blad. Under åren har ett antal krukväxter mellanlandat i mitt hem på väg till soptunnan. Love them and leave them liksom.
D däremot är en committment man som tror på långa och varaktiga förbindelser. I hans ögon är växtägande ett åtagande, en livslång relation. Man gör sig inte av med dem bara för att de blivit lite fula och ser skräpiga ut. Man vårdar dem tills det inte finns en gnutta liv kvar innan man ens kan överväga att slänga dem.
Därför har vi ett antal halvtrista blommor som bara står och tar plats. Det stör mitt sinne för estetik. Det låter kanske kallsinnigt, men växternas uppgift för mig är att vara dekorativa. Den överväxta paraplyaralian tex, som bara blir högre och snedare. För att inte tala om murgrönan vars blad börjat torka ihop och bli knastriga. Slänga? Nej, det får jag inte. För det skymtas ett litet grönt skott någonstans minsann. Jag får god lust att hjälpa dom fulaste på traven genom lite aktiv dödshjälp. Finns det något som dödar blommor? Sprit kanske?

Det här exemplaret skulle man nog kunna snygga till med lite beskärning tror jag dock... Är det någon som har erfarenhet av det?

Kommentarer :

#1: Hanna

Haha, jag känner igen mig i vissa avseenden! Jag köper också blommor som överlever ett par veckor eller så innan jag slänger dem. Gröna växter brukar dock kunna klara sig längre, och hälften av mina växter är nu garderobsblommor som inte bryr sig nämnvärt om ifall de inte får vatten på två veckor..



För att döda blommor finns väl alla möjliga knep, dels hälla i saker som de inte ska ha, saltvatten, diskmedel, ättika.. Det kan ju dock vara lite misstänkt. Du kan ju också ge dem alldeles för mycket vatten, eller ännu hellre, köp flytande växtnäring eller gödning och ge dem ALLDELES för mycket. Då kan han väl inte säga något, du försökte ju faktiskt bara ge dem lite näring så de skulle bli bättre, eller hur? ;)

skriven
#2: Hand in glove

Nu är det ju D som sköter vattnande och pysslande så det blir lite svårt...

Jag gillar förstås inte att slänga blommor, men tycker det ser så trist ut med gula blad eller inga alls. Tjockbladigt får det bli om vi köper nytt i fortsättningen. Och orkidéerna får man gömma bakom en gardin när de inte blommar.

skriven

Kommentera inlägget här :