Jag tror när vi går genom tiden att allt det bästa inte hänt än

I helgen ramlade jag och D in på ett kafé/orienteringsklubbstuga. Vi skulle bara ta en kopp kaffe men hamnade mitt i värsta julbasaren. En vecka före första advent.
Dom hade redan klätt julgranen och allt.
Och leopardkvinnan i förra inlägget berättade att hon börjar med julgran i oktober och slänger ut den i slutet av november. Vad är det för poäng med julgran i oktober?
Jag tycker bättre om advent än julen, som är allt för mycket förknippad med köphysteri och stress. Advent är mer laid back, lite mysigt. Utan adventsljusstakar, glögg, lussekatter, pepparkakor och tända ljus skulle vi nog inte orka med december.
Speciellt i den här snöfattiga delen av landet blir det väldigt mörkt och dystert annars.
Men det är speciellt just för att det är under en begränsad period.
Är det bara jag som tycker att allting bara flyter ut och därigenom förflackas? I tider med krav på instant  pleasure orkar ingen vänta på något, allting ska finnas tillgängligt alltid. Semlor i november och kräftor i mars. Men måste vi ta ut allting i förväg?
Kan det inte finnas något vackert och skönt i själva väntan?

Kommentarer :

#1: Creutz

Bästa illustrationen nånsin!

skriven

Kommentera inlägget här :