Such a little thing, a gentle tone of kindness

Det kanske verkar som alla jämförelser jag gör mellan engelskt och svenskt är till vår fördel. Så är det inte alls. Vi har en hel del att lära oss här också.
En sak som jag tycker är särskilt tilltalande är den engelska artigheten. Om du t.ex. råkar stöta till någon där ber dom om ursäkt, även om det inte alls är deras fel. Det kommer automatiskt. Onödigt kanske. Men bra mycket trevligare än det svenska buffliga uppförandet där få ber om ursäkt, eller bryr sig över huvud taget. Här kan man få en knuff i ryggen av någon som sen bara klampar vidare. Och jag hör verkligen inte till dom som står i vägen eller brer ut sig i onödan. Som tanterna som har kafferep precis framför mjölken så man får knö sig fram. Eller gänget som går långsamt fyra i bredd på trottoaren, clueless om att andra kanske har mer bråttom än dom. Inte faller det mig in att knuffa dom för det, jag går runt för att komma förbi, eller säger: Ursäkta?
Men alltför många bryr sig inte om hur andra känner. Dom tänker bara på sig själva, och struntar i om dom (bokstavligen) trampar på andra - jag är viktig och den som står i vägen får väl skylla sig själv? Huvudsaken är att jag får som jag vill, när jag vill.
För mig är det självklart att titta mina medmänniskor i ögonen och använda ord som Hej, Ursäkta, Tack och Förlåt.
För vi måste väl inte bete oss som om vi nyss klivit av gödseltraktorn och aldrig sett andra människor förut...?


Kommentarer :

#1: Hand in glove

Jag är medveten om att jag generaliserar en smula nu. ALLA engelsmän är visst inte artiga och det finns såklart massor av svenskar som är jätteuppmärksamma på andras behov. Men i England verkar det mer vara en klassfråga, lågutbildade människor som känner utanförskap. I Sverige verkar det vara mer allmän brist på uppfostran...

skriven
#2: Inkling

Jag håller verkligen med om att folk ofta inte har vanligt eh...tja, folkvett. När jag jobbade i bokhandel var det ganska vanligt att kunden inte ens såg på mig - än mindre hälsade, utan bara slängde fram det vederbörande ville köpa. Det är så himla synd att det är så här, för det skapar en väldigt trist stämning. Se bara hur glada folk blir när man ler, hälsar och småpratar lite. Glädjen sprids som ringar på vattnet...

skriven
#3: Hand in glove

Ja, exakt. Det lönar sig verkligen att vara trevlig mot sina medmänniskor, man får så mycket tillbaka och tillvaron blir gladare. Och det kostar ingenting heller :)

skriven

Kommentera inlägget här :