Mycke glitter ska de va!


Kikade på Svenska miljonärer häromdagen. Med tanke på alla dokusåpor som utspelar sig i den sk white trash-världen, som Ullared, Färjan och Böda camping, där tv-producenterna med illa dolt förakt granskar "underklassens" vanor är det nästan uppfriskande när man gör detsamma med de nyrika. Och likheten är slående. Även här får man bevittna en orgie i vulgäritet, dumhet, överdrivet konsumerande av onödig skit, och ytlighet. Och en skriande avsaknad av god smak, vett och kultur. Det blir så uppenbart att pengar varken kan köpa klass eller intelligens.

Här har vi människor  som lever efter mottot More is more och spenderar pengar på löjligt dyra saker bara för att visa hur rika de är. Mannen på övre bilden skryter om att det bara funnits en till som ägt en likadan förgylld soffgrupp, Saddam Hussein. Jomen det var ju också en förebild...
Eventuell kritik skyller de på den "kungliga svenska avundsjukan". -Det är helt ok att prata om att man får socialbidrag eller arbetslöhetskassa, nej jag går hemma och barnen är sjuka så jag är hemma några dagar nu... Det är ju skattebetalarna som betalar det. Men det är inte ok att säga att jag tjänat massa pengar i Schweiz med hårt jobb, säger en av miljonärerna som naturligtvis aldrig legat skattebetalarna till last, oh nej. Man undrar ju stilla hur mycket skatt hon själv betalar i Sverige?
Men nej, jag är faktiskt inte avundsjuk. Visserligen skulle jag inte tacka nej till att vara ekonomiskt oberoende. Men deras smaklösa lyxfrossande livsstil äcklar mig.

Fast det klart, har man riktigt mycket pengar kan man t.ex spela in en egen video, trots avsaknad av talang, musikalitet och allmänbildning. (Anders, "om sanningen ska fram" har sossarna inte suttit vid makten sedan 2006, nu är det ett helt annat rövarband. Men det kanske du har missat?)

Kommentarer :

#1: Bea

Det ironiska är att det blonda fruntimret inte tjänat en spänn på egen hand om jag är rätt informerad, utan har fått sina pengar genom att gifta sig med en rik man. Ska bli kul att se hur lång tid det tar innan hon slösat bort dem på lyxhotellet i de småländska skogarna.

skriven
#2: Hand in glove

Så "hårt jobb i Schweiz" var alltså i det här fallet att leva med med en rik man?

I och för sig, jag skulle begära en ENORM summa för att gifta mig med den korkade mansgrisen med guldsoffan. In fact, det priset finns inte som skulle vara värt den uppoffringen.

skriven

Kommentera inlägget här :