I like driving in my car, I'm satisfied I've got this far

När jag var barn var pappa före sin tid på många sätt. Det är lätt att glömma bort det nu när han är gammal och lite vresig och vägrar datorer och internet. Men så var det. Han var tex pappaledig ett halvår när vi flyttat för att mamma fått nytt jobb. Det här var på 60-talet när det var extremt ovanligt att pappor var hemma med barnen. Han var också miljömedveten långt före de flesta. Det yttrade sig bla i att mina föräldrar varken hade bil eller körkort och jag växte upp i det enda billösa hushållet i ett borgerligt villaområde i en liten inskränkt småstad. Gissa om grannarna tyckte vi var knepiga? Men för mig var det normalt och jag funderade inte så mycket på det. Det var helt enkelt inget problem, det fanns ju cykel, buss och tåg. Pappa propagerade gärna mot bilsamhället. Han berättade för mig om bilisterna som var så lata att de inte ens orkade gå femti meter och beskrev hur deras ben förtvinade för att de aldrig använde dem. Ibland tittade jag på bilarna som susade förbi och försökte föreställa mig förarnas sparristunna ben. Det slog mig inte då att alla andra i omgivningen hade bil OCH normaltjocka ben...
Hursomhelst, förmodligen på grund av min bilfria uppväxt blev det inte av att ta körkort när jag var 18. Faktiskt tog jag det först för tre år sedan, kraftigt uppmuntrad och mutad av min före detta sambo. Och först i sommar köpte jag en bil. Med ekonomisk hjälp av ingen mindre än pappa, den gamla bilhataren. När fan blir gammal blir han religiös... Och att ha bil är faktiskt en enorm frihet, det måste jag erkänna. Nu måste jag bara samla mod att köra regelbundet, jag är inte bara van att gå och cykla överallt jag är också minst sagt ringrostig med så lite körerfarenhet. Förmodligen är det lika bra att jag blev med bil först i mogen ålder, jag har en tendens att köra alldeles för fort och hade antagligen kört ihjäl mig tidigare. Och om ni skulle möta mig på vägen och tycka att jag kör som en kratta eller en biltjuv, döm mig inte så hårt. Jag är bilhatarens dotter som sent i livet blev en fartdåre.
Pappa och jag. A while ago.

Kommentera inlägget här :